– Milyen meghatározó elvek alapján lehet valakit szentté avatni?
– Az életszentség nemcsak „magánügy”, hanem Isten ajándéka az Egyháznak, ezért bizonyos fokig történelmi jelenség is, amely korokként változik. Ma pl. nem annyira a hősies cselekedeteken van a hangsúly, hanem inkább az erényekben való dinamikus növekedésen. Még jelentősebb változások történtek a vértanúk esetében: azelőtt csak a fizikai kínzást vették tekintetbe, ma már ismerjük a pszichikai kínzások súlyosságát is, mint. pl. agymosás, személyiség megtörése, amint ezt gyakorolták a kommunista börtönökben és mindannyian jól ismerjük elsősorban Mindszenty József bíboros vallomásaiból. Az is újabb körülmény, hogy a halál bekövetkezhet nem közvetlenül a kínzás után; boldog Alojzije Stepinac horvát bíboros sok évvel a kínzatás után halt meg, mert hosszú távon ható mérget fecskendeztek szervezetébe.
A teológusok elsődlegesen a tanúk nyilatkozatára támaszkodnak. A tanúk lehetnek szemtanúk, akik személyesen ismerték Isten szolgáját, vagy fültanúk, akik hallásból ismerték. A tanúkat külön bizottság előtt hallgatják ki és szó szerint rögzítik válaszaikat.
Talán apróságnak tűnik, de fontos szerepet tulajdonítunk annak is, hogy milyen mértékben rendelkezett az Isten szolgája humorérzékkel. Ez a személyi érettség egyik mutatója. Példaként álljon itt egy alapító szerzetesnő esete, aki élete vége felé egy betegség következtében annyira meghízott, hogy járni sem tudott, hanem tolókocsiba kényszerült. Egy alkalommal így humorizált a fiatal jelöltnőkkel: „Nézzétek, mivé lettem, pedig valamikor én is éppen olyan karcsú voltam, mint ti. De hiszem, hogy a Jóisten a szép mennyországban visszaadja majd eredeti szépségemet”.
– Hogyan lehet valaki a Szentté avatási Kongregáció tagja?
– A Szentté avatási Kongregáció teológusait a Szentatya nevezi ki. Engem Boldog II. János Pál pápa nevezett ki 15 évvel ezelőtt. Azóta több mint száz ügyben dolgoztam, akik közül sokan már a boldogok, illetve a szentek sorában vannak. Mindig külön örömet jelent, amikor a liturgikus kalendáriumban felfedezek „régi ismerőst”, akinek boldoggá avatásához én is hozzájárultam.
Minket titok köt arra az ügyre vonatkozóan, amelyen jelenleg dolgozunk. Ez érthető, mert így nyugodtabban végezhetjük munkánkat. A múlt esetekre már nem vonatkozik a titoktartás. A magyar boldogok közül dolgoztam Meszlényi Zoltán és Salkaházi Sára ügyén, ma már mindkettőjüket boldogként tiszteljük.
– Ma is vannak vértanúk?
– Igen, ma is vannak, akik hitükért áldozzák fel életüket. Minden évben kb. 30 új vértanúja van az Egyháznak. Mármost ezen a területen is vannak újabb meglátások. Ahhoz, hogy valakit vértanúnak nevezzünk, három dolog szükséges: hogy a kínzatások következtében halt meg hitéért, ezt tudatosan vállalta, és hogy az üldöző a hit iránti gyűlöletből oltotta ki életét. Az első keresztény vértanúk esetében az üldözők a pogányok voltak, de ma már olyan üldözőkről van szó, akik maguk is keresztények, pl. a spanyol polgárháború, a nácizmus, majd pedig a kommunizmus képviselői. Itt azt kell mondanunk, hogy nemcsak a hitről van szó, hanem mindazokról az erkölcsi és vallásos értékekről, amelyeket ezek az egyházellenes ideológiák üldöztek. Erre jó tanú Boldog Salkaházi Sára, akit azért lőttek a Dunába, mert zsidókat rejtett.
Másodszor, fontos körülmény az, hogy a vértanú tudatosan vállalja életének kockázatát, amint ezt tudták az imént említett ideológiák vértanúi. Ez azért fontos körülmény, mert ha valaki elesik a háborúban vagy lelövik, akkor áldozatról beszélünk, nem pedig vértanúról. Ezt a készséget gyakran nyomon lehet követni a jövendő vértanú korábbi nyilatkozataiban, amint erre jó példa Boldog Meszlényi Zoltán vértanú püspök, aki beszédeiben többször is hangoztatta, hogy hitéért és Egyházáért hajlandó az életét is adni. Így is mondhatnánk: a vértanúságot nem lehet rögtönözni.
– Milyen örömök és nehézségek kísérik a munkáját?
– Az egyik öröme az, hogy az ember sokat tanul: népekről, helyi egyházakról, emberekről. Az ember szinte kézzel tapintja a kegyelem működését a lelkekben. Valaki azt vélte mondani, hogy II. János Pál pápa túl sok boldogot avatott, de ennek megvolt az egyháztani és lelkiségi megalapozottsága. Egyháztanilag, a zsinat után új jelentőséget kaptak a helyi egyházak és a pápa ezeknek akart adni példaképet. Bárcsak lenne minden plébániának helybeli boldog védőszentje. Továbbá azt akarta kimutatni a pápa, hogy az életszentség nemcsak kevesek kiváltsága, hanem minden hívő élethivatása, ezért avatott boldoggá fiatalokat és időseket, papokat és világiakat, nőtleneket és házastársakat.
A nehézséget az okozza, hogy a munka nagy (egy-egy anyagkötet meghaladja időnként az ezer oldalt), és a kultúrák változatossága, amely nélkül nem lehet megérteni egy szentnek az életét vagy vértanúságát, tehát bele kell élnünk magunkat abba a környezetbe, abba a politikai helyzetbe és abba a vallásos közegbe, amelyben a jövendő szent élt.
– Mit üzennek ma nekünk a szentek?
– Minden szentnek tulajdonképpen alapvető üzenete az az igazság, hogy Isten szereti az embert. Nekünk a szentekre nem csak úgy kell néznünk, mint olyanokra, akik segíteni tudnak rajtunk különféle bajainkban, hanem úgy is, mint akik példaként állnak előttünk, hogyan kell viszonoznunk Isten irántunk való szeretetét.
Fogalmak a szentté avatással kapcsolatban
Causa: a jövendő boldog, most már „Isten szolgája” ügyének összes dokumentációja. Positio: a causa írásos formája, ez magában foglal egy tömör életrajzot, valamint a jelölt erényeinek részletes és dokumentált ismertetését. Ezt az anyagot tulajdonképpen három bizottság tanulmányozza: a történelmi bizottság a jövendő szent írásainak hitelességét és tanbeli tisztaságát, az orvosi bizottság a csoda természetét és igazolhatóságát, a teológia bizottság pedig az erények hősiességi fokát, illetve ha vértanúról van szó, akkor halálának körülményeit vizsgálja.
Postulator: az a személy, aki hivatalosan kéri a szóban forgó Isten szolgája boldoggá avatását, a „konzultorok” pedig azok a teológusok, akik felülvizsgálják a benyújtott bizonyítékokat. Őket nevezték valamikor „az ördög ügyvédeinek”, mert feladatuk közé tartozik az esetleges nehézségek kimutatása is.